trekhaken - RV-Motoren

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

trekhaken

Trekhaken

RV-motoren 
is dé specialist in het monteren van trekhaken op uw motor. U krijgt van ons deskundig advies over verschillende mogelijkheden voor uw motor. Voor bijna elke motor zijn er meerdere mogelijkheden voor een trekhaak. Gebruiksgemak en veiligheid zijn onze uitgangspunten.

Onze monteur zijn getrained in het monteren van trekhaaksystemen waardoor zij zich specialist kunnen noemen op dit terrein. De benodigde tijd voor inbouw is dan ook minimaal terwijl de kwaliteit optimaal blijft.




Wij leveren uitsluitend goedgekeurde trekhaken. De goedkeurig blijkt uit het type plaatje dat op de trekhaak bevestigd is.


Aanvullende bepalingen:
1 Indien er twee remlichten of twee achterlichten worden toegepast moeten de beide lichten op een symmetrische wijze aan de aanhanger worden gemonteerd. Dit geldt overigens ook voor de beide richtingaanwijzers.
2 De verlichting van een aanhanger moet dusdanig zijn aangebracht dat ze tot minimaal 10 meter achter het voertuig waarneembaar zijn.
3 Aanhangwagens achter een motorfiets mogen tevens worden voorzien van:
A één mistlicht aan de achterzijde van de aanhanger.
B één of twee witte retro-reflectoren aan de voorzijde van de aanhanger
C witte werklichten aan de voorzijde van de aanhanger.
D extra retro-reflectoren aan zowel voor en achterzijde als de beide zijkanten.


Wielen assen en banden:
Alleen éénassige aanhangers mogen achter een motorfiets worden gebruikt. Bij een éénwielige aanhanger moet het wiel op een zodanige manier worden bevestigd dat het uitsluitend draaibaar is om de eigen horizontale as. De wielen van deze aanhangers mogen uitsluitend worden voorzien van luchtbanden.

Het chassis:
De langs en dwarsliggers van het chassis of een zelfdragend chassis mag geen breuken of schuren of ernstige corrosie vertonen. Bovendien mogen de bevestigingen de stijfheid en/of sterkte van het chassisraam of van de zelfdragende carrosserie niet in gevaar brengen.

De afmetingen: 
Aanhangwagens achter motorfietsen moeten in aangekoppelde toestand aan de volgende eisen voldoen:
A de aanhanger mag, met inbegrip van de lading, niet meer dan 1 meter breed zijn.
B de aanhanger mag, met inbegrip van de lading, niet meer dan 1 meter hoog zijn.
C de totale massa van de aanhanger mag niet meer bedragen dan de helft van de trekkende motorfiets.
D de afstand van de achteras van de trekkende motorfiets tot de achterzijde van de aanhanger met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2.5 meter.
E De aanhanger mag slechts éénassig zijn.


De koppeling tussen trekkend voertuig en aanhanger:
A De trekkende motor en de getrokken aanhanger moeten door een enkele passende en geschikte koppeling, die niet kan lostrillen, op een dusdanige manier aan elkaar verbonden worden, dat zijdelings uitwijken van de aanhangwagen zoveel mogelijk wordt voorkomen.
B Verder moet de aanhangwagenkoppeling zowel horizontale als verticale bewegingen aankunnen en als een aanhangwagen meer dan één wiel heeft, moet de koppeling ook bewegingen om een as in de lengterichting van de trekkende motorfiets toelaten.

Aanvullende informatie: 
1 Een motorfiets met zijspan mag dan alleen een aanhangwagen trekken als het zijspanwiel een beremd wiel is.
2 De maximumsnelheid voor zowel een solo motor, als een motor met zijspan waaraan een aanhanger is gekoppeld bedraagt: 90 km per uur.
3 Aanhangwagens mogen geen scherpe delen hebben die bij een botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers zouden kunnen opleveren. De wielen van de aanhangwagens moeten goed zijn afgeschermd en mogen niet aanlopen.
4 De sloten en scharnieren van de deuren en laadkleppen van de aanhanger moeten een goede sluiting waarborgen.
5 Een reservewielhouder die zich aan de buitenzijde van de aanhangwagen bevindt, moet deugdelijk zijn bevestigd. En indien in de houder een reservewiel is geplaatst, moet dat wiel goed zijn opgesloten.



 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu